Touristik Label - 803MN15: Gura Rebra - Şaua Tomnatic - Zăvoaiele Borcutului

Traseul nr. 15 Punct Galben este un traseu de pătrundere în arealul Crestei Munților Rodnei, cu o durată de 4 h, potrivit celor obișnuiți cu diferențe de nivel de 500 de m, pe un traseu de dificultate ușoară / medie. Poteca face legătura între Parva (Dealurile Năsăudului) și Zăvoaiele Borcotului, traversează un drum de țară de la cantonul silvic Gura Rebra (marcaje rare!), continuă pe drum forestier spre Şaua Tomnatic, apoi coboară spre V. Izvorul Bârloaia, până ajunge la Zăvoaiele Borcutului.

easy/medium
2:45-3:30h
Vârf

Gallery

La câţiva metri după cantonul silvic de la Gura Rebra (Valea Rebra), ajungem la gura de vărsare a Rebrișoarei Mari în Rebra. Aici începe marcajul punct galben, ce are ca destinaţie Zăvoaiele Borcutului din Valea Strâmba. O luăm spre stânga și urmăm drumul de pe Valea Rebrișoara Mare. După ce am parcurs aproximativ 1 kilometru, ajungem la un indicator care ne îndeamnă să o luăm spre dreapta, pe drumul forestier Rebra Mare ce însoţește Valea Rebrișoara Mare. Drumul principal (nemarcat) continuă în stânga spre Telcișor-Telciu, trecând prin Pasul Valea Seacă. Vreme de o oră și jumătate mergem pe drumul ce urmează Valea Rebrișoara Mare. În tot acest interval punctul galben apare din când în când pe marginea drumului, însă în momentul în care drumul dispare ne uităm în zadar după marcajul turistic. Părăsim valea, urcând pieptiș în dreapta pe un fost drum de TAF (acum năpădit de bălării), iar după aproximativ 15-20 minute ieșim într-un fost drum forestier, înierbat și el. În scurt timp zărim un punct galben, iar de aici se vede Şaua Tomnatic în care vom ieși după alte 15 minute. În șa se află atât un indicator de lemn ce semnalizează intersecţia cu marcajul punct roșu dar și acoperișul unei foste colibe/stâne. De lângă această ruină de lemn punctul galben urmează să coboare spre nord. După zona înierbată, urmează pădurea, însă aceasta e măcelărită din cauza defrișărilor. În primele două sute de metri cât înaintăm prin iarbă nu vedem nici un marcaj turistic. Astfel de la fosta stână continuăm ușor înspre nord-est, până aproape de capătul poienii. Aici ne înscriem pe un drum forestier foarte nou (brazi tăiaţi de curând fiind martori) pe care îl urmăm. La un moment dat intersectăm un drum înierbat ce vine dinspre dreapta. Hotărâm să-l urmăm iar după aproximativ 300 de m zărim pe un copac, în stânga, primul semn PG (abia dacă se mai vede). În scurt timp acesta ne coboară în drumul de pe Izvorul Bârloaia. Doar un marcaj PG am mai văzut. Dacă parcugem traseul în sens invers, atenţie, pentru că părăsirea drumului de pe Valea Strâmba nu e semnalizată. Facem stânga și după aproximativ 10 minute ajungem la Zăvoaiele Borcutului, unde indicatorul turistic ne informează ca am intersectat marcajul TR (traseu 12).

Etape

Gura Rebra - Valea Rebrişoarei Mari - Şaua Tomnatic - Zăvoaiele Borcutului

Descriere

Traseul nr. 15 PG se desfășoară în majoritate pe drumuri forestiere, rar umblate, cu marcaje rare și porțiuni unde lipsește, ceea ce îl poate face dificil de parcurs în condiții neprielnice (dificultăți de orientare), dar pretabil pentru cicloturism.

Marcajul PG începe la gura de vărsare a Rebrișoarei Mari în Rebra, la câţiva metri după cantonul silvic de la Gura Rebra, urmănd drumul de pe Valea Rebrișoara Mare, pentru aprox. 1 km, până la un indicator care ne îndeamnă să o luăm spre dreapta, pe drumul forestier Rebra Mare ce însoţește Valea Rebrișoara Mare.

Părăsind valea, poteca duce pe un fost drum de TAF (acum năpădit de bălării), iar după aprox. 15-20 minute iese într-un drum forestier, înierbat și el, unde zărim un  marcaj PG și Şaua Tomnatic în apropiere. La ea ajungem după alte 15-20 minute. În șa se află un indicator de lemn ce semnalizează intersecţia cu marcajul PR (traseul 12) și acoperișul unei foste colibe / stâne.

De aici continuăm în coborâre spre N, intrăm într-o zonă de pădure defrișată (unde cu greu mai găsim marcaje), apoi poteca coboară în drumul de pe Izvorul Bârloaia. De aici până pe Valea Strâmba, în apropierea Zăvoaiele Borcutului, nu mai găsim nici un marcaj! La Zăvoaiele Borcutului găsim totuși un indicatorul turistic care ne informează că am intersectat marcajul TR (traseul 11) ce urcă pe Obcina Strâmbă până în Şaua Bătrânei, aflată pe Creasta Munților Rodnei.

Observații

Traseul nu este omologat. Marcajul lipsește pe porţiunea Şaua Tomnatic până aproape de ieşirea în Valea Strâmba.

Cele mai bune sezoane

Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit

Gura Rebra - Şaua Tomnatic - Zăvoaiele Borcutului in Bistriţa-Năsăud, Rodnei is an uşor/mediu drumeţie trail.