Touristik Label - 12 Cabana Curmătura (1470 m) - Poiana Mărtoiu - La Table - Curmătura Groapelor (1389 m) - Şirnea - Drumul Şirnei - DN73

Traseul nr. 18 Triunghi Roșu este un traseu de dificultate medie, cu o potecă sinuoasă cu diferențe de nivel de 1200 de m, potrivit celor obișnuiți cu drumeții de 9 - 10 h, dar cu satisfacții pe măsură. Poteca coboară de la pitoreasca Cabană Curmătura, prin Poiana Curmăturii, ajunge la pepiniera de pe Valea Cheii, continuă în urcare pe Valea Mărtoiului (marcaje rare!) până în Poiana Mărtoiu, de unde traversează Poiana Vlădușca și iese în şaua Vlăduşca / La Table. Urmează o coborâre în Poiana Grind, apoi şi apoi se urcă pe drumul de TAF spre Curmătura Groapelor. De aici se coboară în serpentine pe drum de căruță până la primele case din satul turistic Șirnea și mai departe pe Valea Rogoazei pe drumul comunal.

medium
9:00-10:00h
Vârf

De la Cabana Curmătura (1470 m) (intersecţie cu traseele 10, 11, 17, 19, 20, 21) mergem spre vest pe drumul comun cu traseele 17 şi 19, lăsăm în dreapta şi apoi în stânga traseul 10 şi după 600 de metri lăsăm în dreapta traseul 17. Continuăm (comun cu traseul 19) coborârea pe drumul de TAF. Lăsăm în stânga valea Stânei şi coborâm până la valea Ciocracu unde trecem un pod de lemn (1270m). Drumul de TAF continuă pe Valea Ciocracu (675 de metri), face o curbă la dreapta şi peste 140 de metri ajunge în drumul forestier din Valea Cheii (a se vedea descrierea variantei nemarcate de la traseul 19). De la podul de lemn urcăm spre vest pe Piscul Ciocracului până la 1318 m pentru a coborî apoi pentru 230 de metri (pantă 30% în Valea Brusturetului). Traversăm apa Brusturetului şi ajungem la pepiniera de pe Valea Cheii. Pe lângă gardul pepinierei urcăm 110 metri în amonte şi în dreptul unei mese amenajate pe dreapta, lăsăm în stânga traseul 19 care urcă pe Muchia Vlăduşca. După 30 de metri găsim pe stânga un izvor şi continuăm în urcare pe Valea Mărtoiului. După 300 de metri drumul de TAF se termină şi continuăm urcarea pe firul pietros al văii. Pe valea Mărtoiului marcajele sunt foarte rare! După circa 800 de metri intrăm în pădure şi urcăm pe poteca slab marcată până în Poiana Mărtoiu (1400m). Traversăm trei fire secundare ale Șistoacei Vlaicului şi ieşim în partea sudică a Poienii Vlăduşca sub Stâna Vlăduşca. În coborâre printre urzici ajungem la intersecţia cu 12. De aici pe ambele trasee trecem printr-o scurtă zonă împădurită şi ajungem în şaua Vlăduşca/La Table (intersecţie cu traseele 5, 18, 24, 27, 29). Lăsăm în stânga traseele 12 şi 24 şi continuăm în faţă în comun cu traseele traseele 5, 27, 29. Trecem de izvorul din apropierea intersecţiei La Table, lăsăm în dreapta traseul 24 şi după 600 de metri prin zona defrişată ajungem în capătul de sus al Poienii Grind (deasupra stânei cu acelaşi nume). Coborâm pe piciorul dintre Valea Cheii de sub Grind şi Valea Seacă a Pietrelor până dăm de firul Văii Seci de sub Grind. Lăsăm în dreapta traseele 5 şi 29 şi continuăm în aval pe valea amintită (comun cu traseele 27 şi 32). După 300 de metri de coborât spre est ajungem în Valea Seacă a Pietrelor aflată între dealuri defrişate din zona-tampon a Parcului Naţional Piatra Craiului. Cotim 90 de grade la dreapta şi coborâm 900 de metri pe drumul de TAF de pe Valea Seacă a Pietrelor. Lăsăm în faţă traseul 32, trecem podul de piatră la stânga şi urcăm pe drumul de TAF ce urcă spre Curmătura Groapelor (1,6 km, 30-45 de minute). Cu 100 de metri înainte de Curmătura Groapelor (aflată între Colţul Cojei 1502 m şi Colţul Spărturilor 1469 m) lăsăm în dreapta traseul 27. Din şa continuăm spre sud pe drumul de căruţă ce coboară în serpentine 1.7 kilometri până la primele case din Șirnea. Continuăm pe firul superior al Văii Rogoazei pentru 1.6 kilometri (trecem pe lângă pensiunea Valea cu Struţi) până în centrul comunei Șirnea (Cămin Cultural, panou cu trasee ciclo-turistice) şi de aici coborâm 2.2 km pe Valea Rogoazei pe drumul comunal şi apoi urcăm un kilometru până în DN73 în dreptul pensiunii La Gheorghiţă.

Descriere

Traseul nr 18 TR Cabana Curmătura - satul turistic Șirmea este un traseu extrem de pitoresc, în paralel cu creasta Pietrei Craiului, pe versantul estic al acestuia. Traseul este unul de drumeție medie, nu pune probleme de orientare, în coborâre lină, legând 3 baze spectaculoase de la poalele Crailor: Cabana Curmătura - La Table și satul Șirmea. De la Cabana Curmătura (1470 m) (intersecţie cu traseele 10, 11, 17, 19, 20, 21), marcajul coboară pe un drum forestier, în paralel cu traseul nr. 17 TA (ce urcă la Refugiul Ascuțit) și traseul 19 TG ce coboară la Casa Folea. Curând ajungem la Stâna Curmătura, în capătul Poienii Curmătura, după ce traversăm Valea Curmătura prin câteva vâlcele. De aici, drumul de TAF continuă pe Valea Ciocracu (675 de metri), până se ajunge în drumul forestier din Valea Cheii. Se continuă spre vest pe Piscul Ciocracului până la 1318 m pentru a coborî apoi pentru 230 de metri (pantă 30% în Valea Brusturețului). Aici, după ce traversăm apa, ajungem la pepiniera de pe Valea Cheii, pe lângă care urcăm 110 metri şi în dreptul unei mese amenajate pe dreapta, se lasă în stânga traseul 19 TG care urcă pe Muchia Vlăduşca. După 30 de metri găsim pe stânga un izvor şi continuăm în urcare pe Valea Mărtoiului. Pe valea Mărtoiului marcajele sunt foarte rare! În continuare, străbatem pădurea de foioase, pe poteca slab marcată până în Poiana Mărtoiu (1400 m) și mai departe, pe sub coastele acoperite de pădure, intersectând și câteva pâraie, care după ploi, sau primăvara, formează cascade, oferind un frumos spectacol. E momentul pentru un popas în poiană, pentru a privi peisajul înconjurător, locul fiind de un real spectacol. În față se vede Vârful Turnul, mai la dreapta, despărțită de șaua adâncă a Curmăturii, se înalță Piatra Mică. Curând, ieşim sub Stâna Vlăduşca și ajungem la intersecţia cu traseul 12 TR (care coboară în Moieciu de Jos) și de aici, se merge mai departe în şaua Vlăduşca, în locul denumit "La Table", situat în capătul de sus (sudic) al poienii Vlădușca, la 1415 m alt. (intersecţie cu traseele 5, 18, 24, 27, 29). De aici, se trece de izvorul din apropierea intersecţiei La Table, lăsăm în dreapta traseul 24 BR (traseu spre Vf. la Om) şi după 600 de metri printr-o zonă defrişată se ajunge în capătul de sus al Poienii Grind (deasupra stânei cu acelaşi nume). Aici putem face un nou popas cu imaginea impunătoare a Creasta Pietrei Craiului și Vârful La Om în orizont. Se continuă pe piciorul muntelui între 2 văi pitorești până se ajunge pe drumul forestier de pe Valea Seacă a Pietrelor. Mai departe se trece un pod de piatră la stânga şi apoi se urcă pe drumul de TAF spre Curmătura Groapelor (1,6 km, 30-45 de minute), aflată între Colţul Cojei 1502 m şi Colţul Spărturilor 1469 m. Din şa continuăm spre sud pe drumul de căruţă / tractor ce coboară în serpentine 1.7 kilometri până la primele case din Șirnea. Primăvara, verdele nesfârșit, dealurile cu turme de oi, aerul tare de munte, liniștea împăciuitoare a zonei și frumusețea locului, fac din această porțiune de traseu un paradis pământean, iar imaginea Crestei Pietrei Craiului care ni se dezvălui în spate, întregește peisajul într-o desăvârșire completă. După alți 1.6 kilometri pe firul superior al Văii Rogoazei, trecând pe lângă pensiunea Valea cu Struţi, ajungem în centrul comunei Șirnea (Cămin Cultural, panou cu trasee ciclo-turistice). Ca observație, traseul necesită condiție fizică, fiind urcușuri și coborâșuri cu diferențe de nivel de 2-300 de m pe unele porțiuni și un timp total de parcurgere.de 9-10 ore.

Observații

Marcaje rare în zona comună cu traseul 19 la intersecţia Văii Brusturetului şi pe Valea Mărtoiului, marcaje rare între Curmătura Groapelor şi DN 73

Cele mai bune sezoane

Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit

Cabana Curmătura (1470 m) - Poiana Mărtoiu - La Table - Curmătura Groapelor (1389 m) - Şirnea - Drumul Şirnei - DN73 în Braşov, Argeş, Piatra Craiului este un traseu de drumeţie mediu.