Touristik Label - 1203MN18: Cormaia - Şaua Obârşia Rebrii

Cornaia- Creasta Munților Rodnei, prin Șaua Obârșiei Rebrii
Traseul nr. 18 Triunghi Roșu este un traseu de pătrundere în arealul Crestei principale a Munților Rodnei, într-un urcuș la început domol, apoi din ce în ce mai susținut, de-a lungul Văii Comaia, pe durata a aprox. 8 - 10 h de drumeție, cu diferență de nivel de peste 1500 de m, ceea ce-l clasifică ca un traseu de dificultate medie. Trebuie consemnat totuși că acest traseu este inaccesibil iarna între stâna de pe Valea Cormaia - Şaua Obârşia Rebrii, iar în ultima parte a Văii Cormaia, poteca lipsește, fiind o zonă sălbatică, dar cu peisaje uluitoare, probabil cea mai spectaculoasă dintre toate văile sudice ale masivului.

medium
7:00-8:45h
Vârf
2004m

Gallery

Intrarea în traseu este situată la un 1 kilometru după ieşirea din staţiunea Sângeorz-Băi, pe DN17D, înspre Rodna. Aici se află un panou cu Parcul Naţional Munţii Rodnei şi un indicator care marchează începutul lungului traseu. Trecem calea ferată şi continuăm prin satul Cormaia. După 8 km ajungem la o intersecţie ce portă numele de “La Birtuţ”. De aici se desprinde marcajul PR (traseu 20) ce urcă pe culme până-n Șaua La Izvoare şi la doar 150 de m regăsim cabana turistică Farmecul Pădurii, dar şi o pensiune. Noi vom continua pe firul văii, pe triunghiul roşu care apare din când în când pe stâlpii reţelei electrice care alimentează o carieră de piatră aflată mai sus (~2,5 km). Drumul forestier de pe Valea Cormaia, ne poartă când de o parte când de cealaltă a văii unde, de câteva ori putem admira cascade mari şi frumoase, care se scurg de pe versanţii stâncoşi direct în Cormaia. Adesea valea se îngustează destul de mult, încât are aspectul unui defileu. Probabil e cea mai spectaculoasă dintre toate văile sudice ale masivului. După 10 km parcurşi de la intersecţia cu Cabana Farmecul Pădurii, ajungem la capătul drumului forestier. Un fost drum urcă mai sus, însă e distrus de viituri în câteva locuri, prin urmare suntem nevoiţi să traversăm apa (4-5 ori). După aproximativ o oră de la capătul drumului forestier, efectuăm ultima traversare a apei şi ne înscriem pe o potecă aflată pe partea dreaptă a văii. Aceasta ne conduce, după aproximativ 25 de minute, la o stână. Marcajul rar şi până aici, devine acum şi mai rar fiind aplicat pe pietre. În zonă sunt destul de multe poteci ciobăneşti, însă e important de menţionat că vom urca oarecum parelel cu firul apei aflat în dreapta noastră. Se mai scurge o oră de urcare, de la stână şi ajungem la o confluenţă de izvoare. În continuare vom coti stânga şi vom urca destul de abrupt spre şaua dintre Vârful Cormaia (dreapta) şi Vârful Ţapului (stânga). Sus, în şa, vom intersecta BA (traseu 18) ce vine tocmai din Sângeorz-Băi, parcurgând cea mai lungă culme sudică. Când suntem chiar cu câţiva metri sub şa, regăsim o săgeată desenată pe o lespede. Vârful Cormaia se ocoleşte pe versantul vestic şi în scurt timp vom intersecta şi marcajul BR (traseu 1), varianta ce urcă Vârfurile Repede şi Cormaia. După circa o jumătate de oră din şaua în care TR a intersectat BA, atingem Șaua Obârşia Rebrii. În şa se află şi un pilon cu marcaje; în acelaşi timp aici ne întâlnim cu varianta BR ce ocoleşte pe partea nord-estică vârfurile mai sus menţionate.

Etape

Cormaia - Valea Cormaia - Şaua Obârşia Rebrii (2002 m)

Descriere

Traseul nr. 18 TA este un traseu lung, destul de dificil, potrivit celor obișnuiți cu diferențe de nivel de peste 1500 de m, într-o urcare continuă pe valea sălbatică (și spectaculoasă) a râului Cormaia, afluent al Someșului Mare.

Poteca urmărește drumul ce trece prin satul Cormaia, la aprox. 1 km de la ieșrea din Sângeorz-Băi spre Rodna, în punctul unde se află un panou cu Parcul Naţional Munţii Rodnei şi un indicator care marchează începutul lungului traseu. Urmând drumul pentru 8 km, ajungem la o intersecţie ce poartă numele “La Birtuţ”, unde lăsăm în dreapta (aprox 150 de m) cabana turistică Farmecul Pădurii și începutul traseului PR (traseul 19)

Mai departe urmărim semnele de marcaj de pe stâlpii rețelei electrice care alimentează o carieră de piatră (aflată la 2, 5 km de aici), pe drumul forestier ce însoțește valea Cormaia, cu cascade mari şi frumoase, care se scurg de pe versanţii stâncoşi direct în Cormaia. Adesea valea se îngustează atât de mult, încât are aspectul unui defileu.

După 10 km parcurşi de la intersecţia cu Cabana Farmecul Pădurii, ajungem la capătul drumului forestier, unde urmăm un drum de tractor afectat de viituri, astfel că suntem nevoiţi să traversăm apa de 4 ori fără podețe (traversări dificile și chiar periculoase după ploaie). În aproximativ 1 h de la capătul drumului forestier, efectuăm ultima traversare a apei şi ne înscriem pe o potecă aflată pe partea dreaptă a văii.

Urmăm drumul de tractor până la o stână, apoi drumul se termină și marcajul devine și mai rar (aplicat pe pietre), traversat de multe poteci ciobăneşti. Important este să urcăm oarecum paralel cu firul apei aflat în dreapta noastră. Se mai scurge 1 h de urcare, (de la stână) şi ajungem la o confluenţă de izvoare, unde observăm deja creasta principală, cotind stânga şi culmea sudică care urcă destul de abrupt dinspre Vârful Cormaia (dreapta) spre Vârful Ţapului (stânga). Aici intersectăm BA (traseu 17) ce vine tocmai din Sângeorz-Băi, parcurgând cea mai lungă culme sudică. Obs: la coborârea din creastă, trebuie atenție în găsirea marcajului care indică părăsirea acestei culmi spre stânga, spre V. Cormaia.

Continuând pe versantul vestic al Vf. Cormaia, întâlnim apoi și marcajul BR al traseului de creastă al Munților Rodnei (traseul 1) După circa o jumătate de oră din şaua în care TR (traseul nostru) a intersectat BA (traseu 17), atingem Șaua Obârşia Rebrii, în punctul în care un pilon cu marcaje anunță intersecția și cu varianta marcată tot cu BR care ocolește prin NE Vârfurile Repede şi Cormaia.

Observații

Inaccesibil iarna între stâna de pe Valea Cormaia - Şaua Obârşia Rebrii. Traseul e salbatic în ultima parte a Văii Cormaia, poteca lipsește.

Cele mai bune sezoane

Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit

Cormaia - Şaua Obârşia Rebrii în Bistriţa-Năsăud, Rodnei este un traseu de drumeţie mediu.