13MN12: Stâna de Vale-Şaua Bohodei-Şaua Vărăşoaia

medium
5:00-6:00h
Vârf

Este un traseu tip magistrală care face legătura între Stâna de Vale şi Padiş din Munţii Bihor. Din acest traseu se desprind traseele 15 CG, 20 TA, 21 TA, 22 BA, 23 TG. Plecăm din Stâna de Vale şi ne îndreptăm spre Izvorul Minunilor, pe un drum forestier, la început asfaltat. După aproximativ 2 km, patru indicatoare ne arată o scurtătură pe o potecă lată, uşor de urmărit în urcuş prin pădure. La ieşirea din pădure întâlnim din nou drumul, care-şi continuă parcursul spre Valea Drăganului. Ghidaţi de un indicator cotim dreapta (S) pe un drumeag mai rău şi continuăm să urcăm. Trecem pe lângă o stână mare, tip saivan. Ajungem la un indicator, care ne îndrumă să ocolim în coborâre uşoară Vârful Poienii, folosind un drum tăiat în coasta muntelui, prin dreapta (SV). Coborâm în Şaua Bohodei, unde întâlnim traseele 15 CG, 20 TA şi 21 TA. În faţă, spre sud se înalţă Vârful Bohodei, stâncos la vest. Noi îl ocolim prin stânga (E) pe un drum uneori uşor de parcurs, alteori plin de bolovani. Nu avem diferenţe mari de nivel, aşa că în scurt timp ajungem la Izvorul Fântâna Rece. De aici marcajele sunt mai şterse şi apar în plus marcajele vechi CR, CA, PR. În ocolirea următorul vârf (Cârligatele) marcajul alege vremelnic o potecă în locul drumului. Ajungem în Şaua Cumpănăţelul, de unde ni se alătură traseul 1 BA care vine de la Cabana Vlădeasa. Coborâm pe drumul de tractor întâi pe o serpentină, apoi pe o culme largă. Pe acest tronson sunt montaţi o mulţime de stâlpi cu marcaje. După ce lăsăm pe stânga (V) o stână părăsită, marcajul părăseşte pentru scurt timp drumul urmând o scurtătură prin pădure. Coborâm până la un pârâu, apoi urcăm uşor într-un mic pas. Din nou coborâm şi ni se alătură traseul 16 BG, acum fiind prezente toate cele trei culori în marcaje. Drumul dă ocol unei frumoase poieni, atât de specifice zonei Padiş. La un cot al drumului întâlnim ramificaţia PR spre Cheile Someşului Cald, de unde drumul este accesibil pentru orice tip de maşină. Ajungem la Şaua Vărăşoaia (unde se află mai multe căbănuţe şi case de vară) şi poposim la cabana cu acelaşi nume.

Etape

Stâna de Vale-sub Vârful Poienii-Şaua Bohodei-Izvorul Fântâna Rece-Şaua Cumpănăţelu-Şaua Vărăşoaia

Cele mai bune sezoane

Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit

Stâna de Vale-Şaua Bohodei-Şaua Vărăşoaia în Vlădeasa, Bihor este un traseu de drumeţie mediu.