Touristik Label - 7 Cabana Voina - Refugiul Iezer - Vf. Iezeru Mare - Vf. Rosu - Plaiul lui Patru - Cabana Voina

mediu/dificil
7:15-9:15h
Vârf

Cabana Voina - Refugiul/Lacul Iezer --> punct albastru

Refugiul/Lacul Iezer - Crucea Ateneului --> punct albastru

Crucea Ateneului - Vf. Iezeru Mare - Vf. Rosu - Curmatura Batranei --> banda rosie

Curmatura Batranei - Plaiul lui Patru --> banda rosie

Plaiul lui Patru - Cabana Voina --> triunghi rosu

Etape

Punct Albastru - Banda Rosie - Triunghi Rosu

Descriere

Traseul incepe cu putin mai sus de Cabana Voina, cu aproximativ 500m - 1Km mai sus de cabana.  Acolo  se regaseste un panou informativ cu traseele din masivul Iezer-Papusa, totodata fiind o intersectie a mai multor trasee, asa cum se observa si pe harta, (la prima vedere)dintre: cruce, punct și banda albastre, respectiv triunghiuri galben si rosu. De ce am ales sa incepem traseul de aici? Ei bine, este un loc propice pentru a parca masina, mai ales daca alegeti sa incepeti traseul dis-de-dimineata, cum am facut-o noi.

Asadar, la aproximativ ora 7.20 in dimineata zilei de 13 Septembrie am inceput ascensiunea. Am ales pentru urcus traseul prin jepi , catre Refugiul si Lacul Iezer - punct albastru. Personal, consider ca acesta este cel mai frumos traseu catre Refugiul si Lacul Iezer. Dupa aproximativ 3h si 40min am ajuns la refugiu. Pe aceasta portiune de traseu am facut 2 popasuri de aproximativ 10min fiecare.

Un pic mai jos de refugiu, traseul punct albastru se reintersecteaza cu traseul cruce albastra (traseu accesibil si iarna, prin Valea Batrana). In cazul in care nu se doreste ascensiunea in continuare dincolo de refugiu si lac, acesta (traseul cruce albastra) poate fi luat in considerare ca si optiune de intoarcere. Este un pic mai lung, dar mai molcom, exceptand portiunea de inceput, care presupune un nou urcus pana se ajunge pe culme.

Noi nu am ales sa mai oprim nici la lac, nici la refugiu (era totusi a treia oara cand urcam pe Iezer), ci am continuat ascensiunea catre Crucea Ateneului, portiune de traseu pe care am efectuat-o in aproximativ 17min. Odata ajunsi pe culme, parasim traseul comun cruce/punct albastre pentru banda rosie.

Am continuat spre dreapta, catre varfurile Iezeru Mare si Rosu. Spre stanga, pe acelasi marcaj banda rosie, este o alta varianta de coborare catre Cabana Voina, mai exact pe Muntele Vacarea. Marea majoritate a acestui traseu este reprezentat de o "sosea" alpina, se trece de o stana - unde, ca la orice stana, trebuie sa fiti atenti la caini, dupa care prin padure - drum forestier.

Revenind la traseul nostru, am ajuns pe vf. Iezeru Mare (2462 m) in aproximativ 45min. Am admirat peisajul si minunatiile de exploatatii forestiere ce au lasat versantii fara copaci... In continuare am urmat traseul pe banda rosie catre vf. Rosu (2470 m, desi pe indicatorul de la varf este indicata o altitudine de 2469m). Aceasta portiune de traseu a fost parcursa in aproximativ 30min. Aici am luat si masa de pranz, pentru inca aproximativ 30min.

Am continuat traseul pe banda rosie trecand de Curmatura Batranei, pe sub vf. Batrana, respectiv spre Plaiul lui Patru. Desi la vf. Rosu indicatorul afisa un estimat de aproximativ 3h pana pe vf. Batrana, pe acest tronson noi am scos 1h si 46min - ce-i drept, nu am urcat pe vf. Batrana; am taiat-o direct catre Plaiul lui Patru si traseul de intoarcere, anume triunghi rosu. Pe aceasta portiune de traseu ne intersectam din cu o stana - atentie la caini! Noi am avut la noi un spray - bear repellent, dar nu a fost cazul sa-l utilizam pe caini. Oile erau la pascut, cainii cu ele - am ales sa ocolim turma, ne-am descurcat. No casualties!

Pe coborare (triunghi rosu) am mai facut inca 2h. Dupa ce se trece de zona de pasune si se intra in padure drumul este unul forestier, foarte abrupt si cu niste santuri in el, pe alocuri adanci de peste 2m. Betele sunt mai mult decat binevenite aici... pe ploaie trebuie sa fie palpitant...

All in all traseul este de dificultate medie spre dificila, nu exista zone cu expunere mare. Dificil - doar din cauza kilometrilor efectuati si a faptului ca se urca destul de mult si constant, nu din perspectiva tehnica.

In total traseul a durat 9h si 24min.

Observații

Octombrie
Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit si comentat

Cabana Voina - Refugiul Iezer - Vf. Iezeru Mare - Vf. Rosu - Plaiul lui Patru - Cabana Voina în Argeş, Făgăraş este un traseu de drumeţie mediu/dificil.