Touristik Label - 910MN13: Circuit Cheile Vălișoarei (Aiudului) - versantul stâng

Circuitul Cheilor Vălișoarei (Aiudului) - versantul stâng
Traseul 13 Punct Roșu este traseul în circuit de parcurgere a versantului stâng al Cheilor Vălișoarei (Aiudului), cu acces la traseul tematic. Priveliști spre Templul Cavalerilor și amfiteatrul Cheilor Vălișoarei pe care se remarcă Colțul Cetății, Colțul Deacului și Colțul Sandului, Țancul Cetății și Colțul Bogza, vârfurile Bogza Mare și Bogza Mică ș a.

mediu
3:00-4:00h
Vârf

Galerie

Ca în circuitul de pe versantul drept și pe versantul stâng sunt instalate tot 10 panouri informative, dar aici traseul marcat cu PR are un parcurs mai lung, diferit de simpla trecere pe la cele 10 panouri. Primul panou este situat vizavi de panoul 1 de pe versantul drept. Urcăm până în apropierea panoului 2, unde se află un stâlp indicator, responsabil atât de acest traseu cât și de traseul 14 (CA). Aici părăsim traseul tematic și ne îndreptăm spre masivul Data, care se înalţă la nord. Marcajele sunt destul de șterse, dar ne ajută un stâlp de marcaj și un indicator aflat la despărţirea traseelor. De la acest indicator începe un urcuș destul de anevoios până în vârful Data, de unde priveliștea este impresionantă. Urcușul trece printr-o zonă stâncoasă destul de periculoasă mai ales pe vreme umedă și într-un loc sunt instalate lanţuri. Cu câţiva metri înainte de a atinge vârful, poteca face o ocolire pe la sud, apoi intră în pădure pentru a coborî într-o poiană. Părăsim linia crestei și cotim dreapta (est) angajându-ne într-o coborâre abruptă întâi prin pădure, apoi printr-o zonă cu tufișuri îndreptându-ne spre Șaua Data, unde intersectăm din nou traseul 14 (CA). Menţinem direcţia sud, depășim un vârfuleţ împădurit și poposim într-o altă șa, unde se află panoul 5 al traseului tematic (datorita ocolului prin vârful Data „am sărit" panourile 3 și 4). Trecem pe la panoul 6, de unde priveliștea este din nou magnifică. Apoi urcăm în cel mai înalt punct de pe versantul stâng al cheilor, iar imediat după vârf întâlnim panoul 7. Menţinem linia crestei prin pădure, până într-o șa aflată chiar înainte de o stâncă mare care pare greu de trecut. Aici se află panoul 8. Cotim stânga (est) și coborâm tot mai abrupt prin pădurea de stejar pufos, cum ne informează panoul 9, aflat la liziera pădurii. Din nou o zonă de pășune cu tufișuri ne îngreunează urmărirea marcajelor, dar până la urmă ajungem la DJ107M, la aproximativ 1,5 km aval de locul de unde am plecat.

Etape

Circuit Cheile Vălișoarei (Aiudului) - versantul stâng

Descriere

Traseul 13 PR este circuitul versantului stâng al Cheilor Vălișoarei (Aiudului), cu puncte de belvedere spectaculoase asupra văii și a amfiteatrului stâncos ce înconjoară Templul Cavalerilor. Este un traseu destul de solicitant, cu peste 700 m diferențe de nivel în aprox. 3 - 4 h de drumeție. Iarna, accesibil în funcție de cantitatea şi calitatea zăpezii.

Poteca urcă în primă fază paralel cu drumul județean și trece de primele 2 panouri de informare ale traseului tematic de vizitare a Cheilor Vălișoarei (Aiudului) - versantul stâng. Aici întâlnim stâlpul indicator care marchează intersecția cu marcajul CA (traseul 14), - ce trece prin Șaua Data și coboară pe Pârâul Rachiș la satul Poiana Aiudului.

De la indicator părăsim traseul tematic și luăm direcția spre masivul Data, care se înalţă la N, printr-o zonă cu marcaje șterse, Ajungem la al doilea stâlp indicator, care marchează despărțirea traseelor PR și CA. PR urcă pieptiș printr-o zonă stâncoasă, destul de periculoasă mai ales pe vreme umedă, depășește o zonă prevăzută cu lanțuri și ajunge în vârful Data (884 m). De aici putem admira priveliștea impresionantă spre Cheile Vălișoarei (Aiudului) și Depresiunea Trascău cu Cetatea Colţeşti (Trascău).

De sub vârf poteca intră în pădure, apoi coboară abrupt spre Șaua Data, unde intersectăm din nou CA (traseul 14). După ce ocolim un vârfuleţ împădurit, ajungem într-o altă șa, unde se află panoul 5 al traseului tematic, iar apoi continuăm până un extraordinar loc de belvedere spre Colțul Cetății, Colțul Deacului și Colțul Sandului. Vizavi, peste valei, putem observa impresionanții pereți Țancul Cetății și Colțul Bogza.

În continuare, ținem linia crestei, apoi coborâm tot mai abrupt prin pădurea de stejar pufos (ocrotită de lege la nivel european), apoi depășim o zonă de pășune cu tufișuri,  pentru a ajunge la drumul național (1,5 km aval de locul de unde am plecat).

Cheile Vălișoarei (numite și Cheile Aiudului sau Cheile Poienii) alcătuiesc o arie protejată de interes național, rezervație naturală de tip botanic și geologic, unde au fost identificate un număr de 340 de specii, dintre care 190 specii de plante, unele strict protejate, cum ar fi stejarul pufos și arborele Tisa (Taxus baccata). Se întâlnesc păsări precum buha, ciocârlia de pădure, sturzul cântător, dar şi specii de orhidee, mai ales în fâneaţa numită de localnici Gruiul Dariului. Zona favorizează cățărarea și zborul cu parapanta

Observații

Marcaje șterse în zona de pășune

Cele mai bune sezoane

Octombrie
Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit si comentat

Circuit Cheile Vălișoarei (Aiudului) - versantul stâng în Alba, Trascău este un traseu de drumeţie mediu.