Touristik Label - 325MN14: Curmătura Olanelor - Vf. Godeanu - Şaua Paltina

dificil
12:00-13:00h

Traseul de creastă al Munţilor Godeanu se desfăşoară între Curmătura Olanelor (legătură cu Munţii Cernei) şi Şaua Paltina (legătură cu Munţii Retezatul Mic) şi urmăreşte drumurile pastorale folosite de ciobani de sute de ani. De la Curmătura Olanelor până la Vârful Godeanu sunt 4-5 ore de parcurs. Din curmătură se urcă spre versantul estic al Vârfului Olanelor, ocolind vârful pe partea dreaptă. Se coboară spre şaua de sub Vârful Balmoşului, unde pe partea dreaptă întâlnim marcajul TR care urcă pe Culmea Oslei din Cerna Sat. Se continuă înaintarea spre nord-est spre Vârful Godeanu. Pe parcurs vom întâlni primele momâi realizate de ciobani şi folosite de aceştia pentru orientare pe vreme nefavorabilă. De la Vârful Godeanu până la Cracul Mocirliului avem de parcurs 1 oră. De pe Vârful Godeanu se coboară spre vest pentru 300m, apoi se coteşte la dreapta la bifurcaţia din apropierea unei momâi de mari dimensiuni. Dacă alegem în schimb varianta spre dreapta, vom urma traseului PR peste Culmea Prislop spre Ţarcu. Ne continuăm înaintarea spre est, apoi nord est, iar pe parcurs putem admira Iezerul Godeanului, Lacul Iovanul, Muntele Ţarcu. Pe Cracul Mocirliu spre sud se merge pe traseul nemarcat spre Lacul Iovanul, iar spre nord, tot pe un traseu nemarcat se ajunge pe Vârful Gugu. De pe Muntele Morarul până la Vârful Piatra Scărişoarei avem 1 oră de parcurs. După ce ocolim vârful pe partea stângă, întâlnim marcajul CR care urcă de la Lacul Iovanul. De aici până la Vârful Galbena sunt aproximativ 2 ore de mers pe creastă. Pe parcurs vom vedea Lacul Scărişoara pe partea stângă şi vom urca Vârful Micuşa. De la Vârful Galbena până la Şaua Paltina (Soarbele) sunt aproximativ 3 ore de mers. După Vârful Galbena va fi o coborâre accentuată spre o şa, unde întâlnim pe dreapta traseul care urcă pe Cracul Gârdomanului venind de la Izbucul Cernei. Urmează urcarea spre Vârful Paltinei de unde se coboară în Şaua Paltina (Soarbele). De aici se poate continua pe BR spre Retezatul Mic, sau se poate coborî spre Câmpuşel pe Valea Soarbele urmărind PR, sau se poate coborî spre Lunca Berhina pe TR.

Etape

Curmătura Olanelor - Vf. Godeanu - Vf. Bulzului - Vf. Micuşa - Vf. Galbena - Şaua Paltina

Observații

Inaccesibil iarna.

Persoane care au contribuit si comentat

Curmătura Olanelor - Vf. Godeanu - Şaua Paltina în Hunedoara, Gorj, Caraş-Severin, Godeanu-Ţarcu-Muntele Mic este un traseu de drumeţie dificil.