Touristik Label - 122MN17: (Munţii Parâng) - Pasul Groapa Seacă - Gura Potecului - Cabana Şureanu

medium
10:30-11:00h

Gallery

Din Pasul Groapa Seacă, urmăm un drum spre nord, marcat cu BA şi PG. După ieşirea din pădure semnele de marcaj lipsesc, dar dacă nu e ceaţă ne orientăm uşor urmând drumurile facute de ATV-uri şi maşini de teren. Depăşim mai multe vârfuri mai mici înierbate, apoi vârful Buha unde s-a construit o troiţă nouă. Trecem pe lângă vf. Pravăţ (Cotul Ursului) unde schimbăm uşor direcţia spre stânga pe o culme prelungă. Parcurgem un pâlc de pădure şi coborâm într-o şa destul de joasă. Înainte de a poposi în Poiana Muierii mai facem un efort si depăşim vârful omonim. Din Poiana Muierii continuăm în aceeaşi direcţie (nord), iar înainte de intrarea în pădure întâlnim un foişor bine construit şi o cruce. În scurt timp poteca întâlneşte un drum pe care-l vom urmări mult timp de acum încolo. Acesta merge în general pe culme sau ocoleşte unele vârfuri. Primul vârf ocolit prin dreapta (est) este Ciuha (La Holoangă), după care drumul coboară în Poiana Sălanele. Aici drumul mai bun coboară spre dreapta (est) la nişte stâne, noi urcăm pe o potecă bine conturată spre vârful omonim, însă aproape sus îl ocolim şi pe acesta prin dreapta (est), evitând intrarea în micul pâlc de pădure de pe vârf. Urmează un lung parcurs pe culmea împădurită, pe drumul uşor de urmărit chiar daca marcajele sunt rare şi şterse. Traversăm câteva mici porţiuni defrişate. Ocolim prin dreapta (est) vârful Smida Mare, străbătând o poiană mare cu trei stâne, apoi ocolim prin pădure un vârf mai mic de data aceasta prin stânga (vest). Coborâm în şaua Gura Potecului, aflată la marginea unei poieni mari, cu două stâne. În faţă se ridică impozant Vârful lui Pătru, pe care dacă ne hotărâm să-l urcăm de aici avem de învins mai bine de 500 m diferenţă de nivel. Întâlnim un indicator ruginit, apoi după circa 250 m al doilea. Puţin mai sus de acesta căutăm în pădurea din stânga (vest) o potecă de ocolire a vârfului nu foarte bine conturată, dar destul de des marcată. Parcurgem oarecum pe curba de nivel prin pădure aproximativ 500 m, apoi traversăm un pârâu şi încă 500 m în aceeaşi manieră, până întâlnim indicatorul cu BA şi CA (intersecţia cu traseul 19), într-o curbă bruscă a unui drum nou construit, care vine din Valea Bilele. Urmăm acest drum tăiat în coasta muntelui trecând mai multe pâraie circa 1,7 km, apoi îl părăsim spre dreapta (Nord) pentru a urca direct în Şaua Ocolul, unde se află ruinele unui castru roman. Dacă e senin şi avem timp putem să ne abatem până pe Vârful lui Pătru, cel mai înalt vârf din masiv, având acum de urcat doar 160 m diferenţă de nivel. Din Şaua Ocolul urmăm traseul stâlpilor de marcaj care coboară în coasta nordică a muntelui Auşel până la un fir de apă, apoi traversăm o pârtie de schi amenajată cu buldozerul şi intrăm pe un drum ce merge oarecum pe curba de nivel. Linia stâlpilor de marcaj taie domeniul schiabil aproximativ pe la la trei sferturi din pantă. Ajungem în proximitatea Après-Ski-ului Ada, de unde coborâm spre dreapta (est) pe drum circa 800 m până la intersecţia cu drumul spre Cabana Şureanu. Aici se află un indicator. Urmăm acest drum încă 800 m şi poposim în curtea cabanei. Dacă am ajuns aici trebuie neapărat să vizităm şi Lacul Şureanu, un loc magic, aflat la doar 150 m.

Etape

(Munţii Parâng) - Pasul Groapa Seacă - lângă Vf. Pravăţ (Cotul Ursului) - Poiana Muierii - Sălanele - Gura Potecului - lângă Vf. Lui Pătru - Şaua Ocolul - Domeniul Schiabil Şureanu - Cabana Şureanu

Descriere

Observații

Marcaje rare şi şterse. Urmează să fie refăcute în 2019. Iarna pe cât posibil să se urmeze creasta matematică.

Persoane care au contribuit

(Munţii Parâng) - Pasul Groapa Seacă - Gura Potecului - Cabana Şureanu în Hunedoara, Alba, Vâlcea, Şureanu este un traseu de drumeţie mediu.