Touristik Label - 215MN34: Călimănel-sub Vf. Ulmul-Vf.Toaca-Poi.Zebrac-sub Cica Mare-Vf.Răţitis

Legătura Călimănel - Vf.Răţiţiş (creasta principală)
Traseul 34 Bandă Galbenă este unul din traseele de acces în creasta principală a Călimanilor (Vf.Răţiţiş) dinspre Valea Mureşului. Un itinerar lung pe culmi prelungi, câștigând lent altitudine, cu zone care pot pune probleme pe vreme potrivnică.

dificil
6:30-9:00h
Vârf
2001m

O altă modalitate de ajunge în creasta Călimanilor, mai facilă, comparată de exemplu, cu traseele 25 (CG) sau 29 (CR). Intrarea în traseu se face de pe DN15, din satul Călimănel, de la intrarea în Topliţa. În primii 1,5 km se merge pe asfalt, pe Valea Călimănel. Apoi se face stânga ajungând după 200 m printre case la o clopotniţă: Sfinţii Constantin şi Elena. De aici se virează din nou stânga, se urcă pe drumul de pământ prin stânga clopotniţei, se merge până în culmea dealului şi se continuă pe culme pentru aprox. 2 km când se ajunge la liziera pădurii şi la primele marcaje CG. Se traversează apoi Plaiul Borţii, iar după aprox. 6,5 km de la plecare se ajunge sub Vf. Ulmul, la aprox. 970 m altitudine. Drumul de tractor continuă urcarea prin pădure pentru încă aprox. 7 km, când ajunge în Poiana Zebrac, unde intâlneşte, venind dinspre stânga, traseul 31 (PA), care urcă din comuna Stânceni. Se trece apoi pentru câteva minute printr-o pădure, se urmăreşte în continuare drumul forestier care merge în prima parte pe culme, iar mai apoi prin dreapta culmii. După aprox. 1,5 km de la ieşirea din pădure se trece pe lângă o troiţă, iar în zare, se poate deja observa destinaţia traseului, Vf. Răţitiş. Un izvor cu apă potabilă se poate găsi aici, dacă se coboară 100 m în dreapta de troiţă şi drumul forestier, la intrarea în pădure. Traseul continuă pe pajişti şi liziere de pădure, trecând pe sub vârfurile Cica Mică şi Cica Mare, iar aprox. la km 20 de la plecare se ajunge în gol alpin. După încă 1 km se intersectează dinspre dreapta marcajul TA (traseul 37). De aici, cele două trasee merg în comun, prin gol alpin şi jnepeniş, aprox. 2,5 km, până pe Vf. Răţitiş, destinaţia traseului, situat la 2021 m altitudine. Pe acest vârf se găseşte Staţia Meteo Răţitiş şi o cabană unde se poate înnopta.

Descriere

Traseul 34 BG este ruta de acces dinspre Călimănel spre zona înaltă a Călimanilor (Vf.Răţiţiş), urcând domol culmi prelungi cu pădure de amestec până la jnepenișul de sub creastă. Este un traseu solicitant, atât din prisma lungimii cât și a ascensiunilor totale de cca. 1600 m diferențe de nivel, în aprox. 8 - 9 h de drumeție, nerecomandat iarna.

Din localitatea Călimănel (5 km V de Topliţa), urmăm Valea Călimănel printre case, pe drum asfaltat cca. 1,5 km. După ce trecem de o clopotniţă, facem stânga pe un drum de pământ ce urcă domol pantele estice ale vârfului Tarniţa (1046 m) până în Plaiul Borţii. Ocolim apoi vârful Ulmul într-o zonă cu tufișuri și continuăm pe drum de tractor, depășind câteva sălaşuri de vară ale ciobanilor. Străbatem o bună bucată de timp pădurea de amestec până în Poiana Zebra (5 h de la start), unde întâlnim din stânga varianta PA (traseul 31), care urcă din Stânceni. Poiana Zebrac are un aspect neprietenos, impresie dată de numărul mare de trunchiuri moarte de copac.

Drumul continuă prin zone de pădure care se succed în preajma vârfurilor Cica Mică şi Cica Mare, câștigând foarte lent altitudine. Părăsim iar pădurea pentru a intra în gol alpin, zonă unde relieful domol poate pune probleme de orientare pe timp nefavorabil. Observăm în zare Vf.Răţiţiş și ținem nordul.

După un timp, primim din dreapta marcajul TA (traseul 37) venind de la superba cascada Lomășița. De-aici începem urcarea pe nesfârşitul platou vulcanic ce mărgineşte la sud Răţiţişul, mai bine de 2 h. Acest tronson este impracticabil iarna fără rachete de zăpadă. Pe acest vârful Rățițiș se găseşte Staţia Meteo Răţiţiş şi o cabană unde putem înnopta.

Observații

Până la ieşirea dintre case înspre Plaiul Borţii, marcajul BG e inexistent.

Cele mai bune sezoane

Octombrie
Noiembrie
Decembrie

Persoane care au contribuit si comentat

Călimănel-sub Vf. Ulmul-Vf.Toaca-Poi.Zebrac-sub Cica Mare-Vf.Răţitis în Harghita, Mureş, Călimani este un traseu de drumeţie dificil.